Nu vil Twitter overvåge dine apps

Fremover vil det sociale netværk Twitter overvåge, hvilke andre apps du har på din smartphone.

Oplysningerne kan de bruge til at målrette deres reklamer bedre til den enkelte bruger, skriver Huffington Post.

Det fungerer således, at brugerne eksempelvis vil modtage reklamer om fitness, hvis de har en app fra Fitness World. Reklamerne på Twitter er altså tilpasset ud fra den enkeltes interesser og behov.

Læs mere: Ubers app har adgang til mere end du har givet tilladelse til

Overvågningen er endnu ikke trådt i kraft. Når det sker, vil brugerne få en notifikation. På iPhones vil notifikationen poppe op med teksten 'limit ad tracking', mens den på Android vil hedde 'opt out of interest-based ads'.

Twitter Inc. har sagt, at de kun vil overvåge, hvilke apps du har på telefonen. Selve datamaterialet fra de enkelte apps holder de sig fra.

Læs mere: Twitter skuffer: Væksten i brugere er for sløv

Twitters nye tiltag møder blandet modtagelse. 80 procent af amerikanerne er bekymrede for at dele private oplysninger og data. Men de fleste er dog alligevel villige til at dele informationer om dem selv til gengæld for gratis apps som Twitter. Det viser en undersøgelse fra Pew Research Center.