Nu vil YouTube slås med Spotify

Nu er det forhåbentlig snart slut med reklameafbrydelser og irritation, når du lytter til musik på YouTube.

På mandag udruller Google nemlig en betaversion af deres nye streamingtilbud, YouTube Music Key, i blandt andet USA og UK. Her vil en flok udvalgte kunder få mulighed for at teste den nye service, som efter planen lanceres på verdensplan i 2015.

Prisen for et abonnement starter ved $7.99, altså små 50 danske kroner. For de penge får brugerne blandt andet adgang til hele Google Play Music biblioteket, reklamefri musikvideoer og mulighed for at høre musik offline.

I princippet er der altså tale om et tilbud, der ligner Spotify og andre streaming services til forveksling - dog med muligheden at se musikvideoer, imens du lytter.

Derudover vil du med Music Key også kunne afspille musik, imens app'en kører i baggrunden på din tablet eller telefon. Denne funktion har hidtil ikke været tilgængelig, til stor misfornøjelse blandt YouTube-brugerne.

Nyhederne om Music Key falder desuden sammen med lanceringen af en ny musikkategori på YouTube, der samler alle dine musikvideoer og anbefalede playlister. Her kan du også finde nyt fra dine yndlingskunstnere, se oversigter over dine foretrukne sange og mere til.

I første omgang slippes Music Key løs til desktop og Android, men en version til iOS følger snarest.

Lige nu ser det dog ikke ud til, at testversionen bliver foldet ud i Danmark. Danske brugere må derfor vente på YouTube Music Key lidt endnu.