Ny trend: Betal med selfies og likes

Aktivitet på sociale medier er ny valuta.

Tendensen kaldes social kapital og er relativt ny i Danmark, hvor du kan score rabatter og præmier, hvis du uploader en selfie under et bestemt hashtag, trykker like eller tjekker ind det rigtige sted.

Social kapital har eksisteret i flere år, fortæller digital brandingchef på TV 2, Morten Saxnæs, der er ’Go’ morgen Danmark’s faste ekspert i sociale medier.

- Specielt i USA har det været kæmpestort, hvor man prøver at få sit netværk til at dele oplevelser på sociale medier, så det bliver spredt. Når du går ind og deler noget på sociale medier, så ser dine venner det, og det har en værdi, og så kan det være, de går ned og køber noget eller deltager i noget, siger han.

- Gennemsnitsdanskeren har omkring 300 venner på Facebook, så når man lægger noget op der, så får det jo en kæmpe eksponering.

Morten Saxnæs har netop scoret en gratis biltur med en privatchauffør ved at uploade en selfie, ligesom han har fået en gratis sodavand på den lokale thairestaurant, fordi han tjekkede ind på Facebook.

- Det interessante ved det her er jo, at i stedet for at virksomheden går ind og laver klassisk annoncering, så bruger den mig som medie, og jeg har altså en lidt højere troværdighed end en klassisk reklame, fordi jeg snakker med mine venner, siger han og understreger:

- Man skal have den her ’fingerspitzengefühl’ med, hvor meget man vil dele. Man ved jo godt, at hvis man går ind og deler noget, der ikke passer til ens personlige brand, eller man hele tiden spammer sine venner med reklamebudskaber, så bliver man jo valgt fra.

Se flere eksempler på social kapital i klippet fra ’Go morgen Danmark’ herunder, hvor du også kan se, hvordan du finder ud af, hvor indflydelsesrig du er på de sociale medier.