Priskrig: Din mobilregning kan blive billigere

En ny krig om kunderne på det danske telemarked kan tvinge priserne i bund.

Det skriver Newspaq tirsdag.

Danskerne har taget godt imod Telmores nylancerede pakkeløsning Telmore Play, som ud over fri tale og sms også indeholder en række digitale tjenester som HBO Nordic, TV 2 Play og et Politiken-abonnement, fortæller virksomhedens kommercielle direktør Rasmus Busk.

- Siden Telmore Play blevet lanceret, har vi fået 22.000 abonnenter. En del af dem er selvfølgelig allerede kunder. Men vi kan se, at der begynder at komme mange kunder fra vores konkurrenter, siger han til Newspaq.

Telmore Play har kun eksisteret i ni uger og er derfor godt på vej til at blive en stor succes, vurderer Morten Imsgard, der er teleanalytiker hos Sydbank:

- Det kan godt være, at man ikke får den laveste månedlige pris på markedet. Men det, man får med for sine 249 kroner, som pakken koster, er så attraktivt, at kunderne alligevel vælger at hoppe om bord. Så det er en stor succes, og jeg forventer også, at kundetilslutningen fortsætter i de kommende kvartaler, siger han til nyhedsbureauet.

Han understreger, at konkurrenterne ikke umiddelbart er klar med et modtræk, og derfor skal forbrugerne ikke forvente, at deres teleselskab tilbyder noget lignende lige foreløbig. Ifølge ham kræver det ”lange forhandlinger med indholdstjenesterne for, at man kan få de rigtige priser”.

"Kan ikke tåle, at kunderne fosser ud af butikken"

Til gengæld kan du som mobilkunde forvente, at priserne hos de konkurrerende teleselskaber daler, vurderer teleanalytikeren.

- Selskaber som Telenor, Telia og 3 kan ikke tåle, at kunderne pludselig fosser ud af butikken. Bliver Telmore Play en succes på den korte bane, er jeg ret overbevist om, at vi kommer til at se de andre aktører være aggressive med at køre nogle kampagnetilbud, hvor priserne bliver presset i bund, siger Morten Imsgard.

Det afviser man dog hos konkurrenten Telenor, hvis kunder hverken skal forvente afslag på regningen eller et tilbud med indholdstjenester.

- Vi har landets bedste mobildækning, og vi investerer massivt i at yde kunderne den bedste service. Vores undersøgelser viser, at det er ting, der vægtes langt højere hos vores kunder end produkter med digitale indholdstjenester gør, siger Lars Thomsen, der er kommerciel direktør i Telenor.

Telmore forventer at have mere end 100.000 abonnenter på Telmore Play om et år.