Røde Kors: Krigsforbrydelser i spil skal have konsekvenser

Konsekvenserne for krigsforbrydelser i den virkelige verden skal afspejles i krigsspil, mener Røde Kors. Billede: Polfoto

Når man skyder civile, torturerer fanger eller på anden måde begår krigsforbrydelser i spil skal spilleren straffes på samme måde, som det ville ske i virkeligheden. Det skriver den internationale Røde Kors komité på deres hjemmeside.

Komitéen frygter, at visse spilscenarier vil trivialisere alvorlige brud på reglerne for krigsførsel, hvilket i sidste ende kan føre til accept af denne form for opførsel.

Gælder ikke alle spiltyper

Komitéen er ikke ude på at gøre spillene kedelige eller prædikende, og de tænker heller ikke, at reglerne skal gælde for spil som tydeligvis bygger på fantasy-koncepter.

- Vi vil hverken udøve censur eller fjerne elementer af spillene. Det eneste vi håber på, er at spil, som prøver at afbilde krig på en realistisk måde på en eller anden måde indfører en form for belønning hvis man følger reglerne for krigsførsel eller straf hvis man gør det modsatte, siger talsmand for komitéen Bernard Barrett i en uddybende kommentar til NBC.

En større grad af realisme

Bohemia Interactive er spiludvikleren bag ARMA-serien, der er et krigsspil med fokus på realisme frem for sprængfyldte action-sekvenser. Flere militære styrker rundt omkring i verden benytter denne spilserie til at træne deres soldater. De blev kontaktet af komitéen for at samarbejde om at inkorporere reglerne for krigsførsel i deres spil. Creative Director for Bohemia Interactive Ivan Buchta satte pris på deres ekspertise.

- Min første tanke var, at vi nu havde en måde at gøre spillene endnu mere realistiske på, siger han i et videointerview med Røde Kors.

Den internationale Røde Kors komité arbejder sammen med en række andre spilproducenter, der vil bruge reglerne for krigsførsel i deres spil på en realistisk måde.