Røgalarm og termostat koster Google 17 mia kroner

Røgalarmer og termostater er umiddelbart ikke det mest sexede, og noget man forbinder med nye teknologier, tech-innovation og nytænkning, men firmaet Nest har formået, hvad mange mindre startup håber på – at gøre sig så kraftigt og positivt bemærket, at man ikke kan ignoreres.

Det er de bestemt heller ikke blevet med det svimlende høje beløb, Google har valgt at smide efter dem. 3,2 milliarder dollar der i enhver henseende er mange penge for et så lille selskab, som Nest reelt er. Samtidig er det Googles næstdyreste overtagelse.

Nest er paradoksalt nok startet op af to tidligere Apple-ingeniører og har eksisteret siden 2010. Indtil nu har de kun lavet to produkter, der dog begge har vist sig at gøre en forskel i en kategori, der ellers ikke ser meget innovation. I 2011 lancerede de en termostat, der fik meget opmærksomhed på sit design og sine funktioner, da den både er forbundet med nettet og dermed også din mobil.

Nest Protect

Og tilbage i oktober sidste år lancerede de så deres nye røgalarm, Nest Protect der på samme facon er mere nytænkende end andre røgalarmer. Den råber ikke op ved den første lugt af røg, som når du har brændt maden på eller lignende. I stedet fortæller en menneskestemme fra røgalarmen om hvor røgen kommer fra, og hvor meget CO (kulilte), der er i luften.

Med Googles overtagelse vil selskabet nu til at fokusere mere på de daglige hjælpemidler, og det kan have meget store betydninger for buzzordet ’Internet of things’, der hentyder til de mange produkter, der begynder at udnytte internettets muligheder. Som de mange nye hvidevarer, fladskærme og armbåndsure, der kan gå på nettet og dermed er forbundet med dine andre enheder.

Google oplyser, at Nest vil fortsætte på egen hånd som et selvstændigt firma med eget brand.