Så vild bliver din shoppetur

Meget fordomsfuldt kan man dele mænd og kvinder op i shoppe-trangen. Kvinderne elsker det, mens manden mere ser det som et nødvendigt onde til tider. Men med nye teknologier kan det være det vil ændre sig.

Apple-teknologien iBeacon er på vej i diverse udvalgte butikker, men på en stand på retailmessen Dx3 i Canada, fik de besøgende et indblik i hvilke muligheder det reelt vil give i fremtidens butikker. Sat sammen med en specifik app fra ThirdShelf er det muligt for kunderne, at snuse rundt i butikken og bruge sin mobil som udstillingsvindue.

Som når du gerne vil vide mere om en vare, hvilke størrelser der er på lager og hvad varen koster. Så er det ikke længere nødvendigt at få fat på en travl ekspedient – tjek blot din mobil i stedet.

Intelligent prøverum

Og sammen med de såkaldte iBeacons sat rundt omkring i butikken, kan kunden få udsalgsvarer op på mobilskærmen, når de browser rundt og endda betale direkte fra app’en, når shoppeturen er færdig i butikken.

Men hvis ikke det er nok, så står prøverummet også foran en del fornyelser i samarbejde med din smartphone. Selskabet Hointer har lavet Whoosh prøverummet, der sammen med små elektroniske tags, kan sørge for, at du ikke længere behøver at vandre ud fra prøverummet, hvis du skal prøve en anden størrelse. En robot leverer det simpelthen direkte til rummet via en lille luge.

I første omgang kan man bruge sin mobil til at ”bestille” varen til prøverummet. Den bliver leveret via en lille sliske. I prøverummet kan du så bruge en integreret skærm til at bestille varen i andre størrelser, og hvis ikke du vil have varen, kan du blot smide den ned i anden sliske. Så bliver den automatisk fjernet fra din indkøbsliste på mobilen, så når du vandrer ud af butikken har du fundet, prøvet og købt tøj uden direkte kontakt med sælgeren. Det vil nogen sikkert synes godt om.

Dette prøverum er allerede på prøve i udvalgte Levis forretninger i USA.

Kilde: 9to5Mac.com