Små trin gør iPad til konge igen

Tirsdag morgen kunne Nokia præsentere deres nye Lumia 2520, en tablet med Windows RT i det velkendte Lumia-design. Nogenlunde samtidig blev den næste generation Surface fra Microsoft sat til salg i flere butikker verden over, der er klart mere velfunderede og forbedrede i forhold til deres tidligere Surface.

Og tirsdag aften var det Apples tur, der fra San Francisco i vanlig stil førte sig frem på flere punkter. Generelt kan man sige, at efter at have set endnu en lækket keynote, så er Apple hermed endegyldigt dårlige til at holde på hemmeligheder.

Alt var lækket på forhånd – minus iPad Air-navnet og nogle enkelte andre detaljer, men hvad gør det, når det færdige produkt igen slår sig fast som toppen af tablets. Apple formår med kun enkle krumspring og fornyelser, at holde sig fast i det lukrative tablet-marked.

Kun størrelsen til forskel

Selv om man kan mene, at forskellen på en iPad Mini med retina og en iPad Air (de to nye tirsdags-annonceringer) ikke har anden forskel end størrelsen og derved kannibaliserer sig selv, så formår de stadig at gøre iPad lige det lækrere, som er nødvendigt for dem.

iPad Air har gjort de 9,7-tommer sexet igen og samtidig er iPad Mini med den 7-tommer forbedrede skærm forbandet flot at se på. Det er svært ikke at blive imponeret af begge modeller, når man står med dem i hånden. De er lette, de er flade og de er lynhurtige.

De er begge udstyret med den nye A7-processor, der med de 64 bit-chip giver langt bedre mening på iPad end på iPhone. Både på grund af skærmstørrelsen og selve brugen af enheden. Jeg ser mig selv spille flere spil, og lave flere krævende opgaver på iPad end jeg kommer til at lave på en iPhone.

Apple er ligeledes gode til at lave apps, der fungerer på de store skærme - til forskel for både Windows og Android. De udnytter skærmen, har brugervenlighed og ser ikke mindst flotte ud.

Mangler det ekstra business-gear

Men der mangler stadig det ekstra gear, som virkelig sætter skub i iPads i erhvervslivet, og selv om Apple formår at vise mange flotte og imponerende apps frem, så mangler de stadig at overbevise businessfolket om deres kunnen. Her har Microsoft og ikke mindst deres nye Surface 2 og Pro 2 et langt bedre alternativ at tilbyde. Alene på grund af Windows-platformen og hele Office-delen.

Apple kunne fremvise iWorks som et imponerende setup, der på iPads og sammen med Mac/PC kan gøre en forskel. Men det er alligevel de færreste professionelle virksomheder, som vælger at kaste deres lid på de systemer.

Men selv om erhvervslivet måske stadig er en smule overset hos Apple, så skal Apple nok overleve. Apples aktier rørte på sig negativt efter lanceringen, men er forventeligt, når investorerne måske havde håbet på ”The Next Big Thing” eller bare ”One More Thing”-iWatch. Men intet af dem kom – i stedet så vi de iPads, som man havde forventet.

Men de er hurtigere, bedre at brugere og flottere at se på. Så jeg regner klart med, at de vil klare sig dét bedre i butikkerne, og du inden for kort tid vil se aktien og ikke mindst iPad-salget stige igen og konkurrenterne vil på ny have det hårdt efter et halvt år, hvor Apple så mere og mere ud til at være glemt.

Men på tablet er der stadig ingen ved siden af Apple. Faktum!