Smartphone krakelerer uden grund: Ikke i orden

Foto: Private læserfotos

Cirka 2.800 kroner.

Så meget betalte Nick Højvang, da han for omkring en måned siden købte ny smartphone; modellen One mini fra HTC.

- Til den pris forventer jeg, at produktet er i orden, siger han til tv2.dk.

Men det var ikke tilfældet – for her knap fire uger efter købet er der kommet skår i glæden. Han har opdaget, at plastikrammen, der omkranser skærmen, er knækket to steder, og det er sket, selvom han efter eget udsagn hverken har tabt telefonen eller udsat den for hårdhændet behandling.

- Jeg tænkte ’hov, hvad er nu det for noget – skal jeg nu til at bøvle med det’. Funktionsmæssigt har det sikkert ikke nogen betydning, men det er alligevel ret dårligt, når man forventer, at det er et kvalitetsprodukt. Det er jeg ret ærgerlig over – jeg synes ikke, det er i orden, siger Nick Højvang, der nu vil reklamere over sit defekte produkt.

Mange defekte smartphones

Men Nick Højvang er langt fra den eneste, der har oplevet problemer med den anmelderroste og storsælgende smartphone HTC One mini.

Efter at tv2.dk onsdag bragte historien om, at telefonens plastikramme kan slå revner uden forudgående slag eller stød, har redaktionen modtaget en lang række henvendelser fra danskere, der har oplevet lignende problemer med samme smartphone-model.

I skrivende stund har tv2.dk modtaget henvendelser om 41 forskellige HTC One mini-smartphones, hvis plastikramme er revnet et eller flere steder. Der er gået fra få dage op til tre måneder efter købet, før forbrugerne har opdaget revnerne.

En af henvendelserne er fra Pia Ronge fra Jyderup, som har oplevet, at to af familiens tre HTC One mini-telefoner slog revner kort tid efter køb.

- Min mand købte sin for omkring tre måneder siden, og meget, meget hurtigt kom der revner ved knapperne i siderne. Der gik ikke andet end et par dage. Nu har han syv-otte revner – og de kom bare. Vi snakkede om, at det måske var, fordi han gik rundt med den i lommen derhjemme, siger hun til tv2.dk.

- Min søn og jeg bestilte hver en HTC One mini i december. Der har ikke været noget med min søns, men dagen efter, at jeg modtog min, opdagede jeg en revne ved knappen. Jeg har den i en mobiltaske og aldrig i lommen, så jeg tænkte ’det var godt nok hurtigt’. Nu har jeg fået en revne mere, selvom jeg også har fået et cover på den.

Pia Ronge er ked af, at hendes forholdsvis nye og ”smadderlækre telefon” langt fra ser ny ud mere.

- Det er irriterende, selvom det kun er rent skønhedsmæssigt. Det er rigtig ærgerligt, når den er så dyr - jeg kunne måske forstå det, hvis det var en telefon, der kostede en 50’er om måneden, så man vidste, at den havde en begrænset levetid. Men det her er et dyrt produkt, som man har investeret i med en forventning om, at det er rigtig godt og holder i nogle år, forklarer hun.

”Telefonen bliver meget varm”

En søgning på diverse netfora viser, at også forbrugere i udlandet har oplevet, at rammen på deres HTC One mini krakelerer, og flere skriver, at revnerne opstår, fordi plastikken ikke kan holde til, at bagsidens aluminiumsmateriale udvider sig, når batteriet bliver varmt ved brug.

Det er da netop også det varme batteri, som en anden læser, der har henvendt sig til tv2.dk, hæfter sig ved.

- Min forholdsvis nye HTC One mini har den samme fejl. Fem revner på den ene side, og tre på den anden. Det er korrekt, at ved brug i længere tid, typisk ved brug af net eller anvendelse af navigator, så bliver telefonen meget varm. På baggrund af artiklen konstaterede jeg revnerne på min telefon og har dags dato oprettet en reparationssag hos Telmore, hvor telefonen er købt, skriver Jørgen Runge Hauge-Nielsen i en mail.

HTC: Kontakt din forhandler eller kundeservice

Hos HTCs danske afdeling vil man ikke afvise, at der er opstået revner i produktet, men man fastholder på trods af tv2.dks mange læserhenvendelser, at der ikke er tale en fabriksfejl.

Selskabet ønsker ikke at udtale sig til tv2.dk, men Malene Holm, der er HTCs nordiske marketing- og kommunikationschef, skriver følgende i en mail:

- Vi tager alle henvendelser om vore produkter meget seriøst. Skulle en kunde have et problem, beder vi dem henvende sig til vores forhandler eller til vor kundeservice. Vi vil derefter håndtere dette med det samme og sørge for, at en eventuel fejl eller mangel udbedres.