Sociale medier: Dette kan blive det næste hit

Selv om der længe har dryppet brugere fra Facebook, så er det stadig verdens største sociale medieplatform med langt over en milliard daglige brugere (tal fra september 2012). Men der er mange tjenester og platforme, der ansøger om pladsen, som det næste store sociale medie-hit.

Det gør billedtjenesten We Heart It, der fokuserer på at dele billeder ved at brugerne ”liker” dem. Det minder på mange måder om Pinterest, der også fik fat i danskerne, men aldrig helt på samme niveau som eksempelvis Instagram og SnapChat.

We Heart It er da heller ikke helt ny på scenen. Siden 2008 har de været i gang, men har ikke givet meget lyd fra sig. Den første pressemeddelelse fra dem kom så sent som juni i år, hvor de annoncerede, at have 20 millioner månedlige brugere. I dag er de oppe på 25 millioner aktive brugere om måneden, og en million nye brugere vælter ind hver måned, oplyser tjenesten selv.

Brugerne er af en karakter, som We Heart It selv fremhæver som vigtige for fremtidens social medieplatform, de yngre. En undersøgelse de selv har foretaget viser, at 80 procent af deres brugere er under 24 år, og samme procentantal bruger deres mobile platform.

- Fordi [Facebook] er så stort, kan det ikke være cool for den yngre demografisk del, der trives på at finde steder at kalde deres egne, der samtidig er cool. [Steder] deres mor, bedstemor, onkel og alle andre er ikke på. Det er ikke Facebooks skyld, det er bare den menneskelige natur, fortæller We Heart Its direktør Ranah Edelin ifølge Mashable.

Ud fra design og udtryk er det et univers, der henvender sig til den yngre kvindelige del. We Heart It har da også lavet nye samarbejdsaftaler i december med både Teen Vouge og Lucky, som skal give tjenesten mere indhold og substans.

Selv går tjenesten efter mere kapitalindskud i 2014 og samtidig følge udviklingen og vokse yderligere. Før vi ved af det, kunne det være man skulle holde øje med We Heart It her i Danmark.