Sociale medier kan skade dine venskaber

Vi bliver mere og mere uhøflige og smider i stigende grad om os med fornærmelser online, og det går ud over vores venskaber i den virkelige verden.

Det viser en ny undersøgelse om brugen af sociale medier, som firmaet VitalSmarts står bag, skriver Huffington Post.

I takt med at brugen af sociale medier som for eksempel Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ og Instagram stiger, bliver brugernes online-opførsel dårligere. Hele 78 procent af 2.698 adspurgte oplever i stigende grad uhøflighed i den virtuelle verden, hvor folk opfører sig mindre pænt end i virkeligheden, slår undersøgelsen fast.

Online- og offline-liv flyder sammen

Som en direkte konsekvens heraf har to ud af fem mere eller mindre droppet kontakten til en ven efter en diskussion online, og dermed bevæger de virtuelle slagsmål sig ofte med over i den virkelige verden.

- Verden har ændret sig, og en betydelig del af vores relationer foregår online, men vores manerer er ikke fuldt med teknologien, siger Joseph Grenny, der er næstformand i VitalSmarts bestyrelse, ifølge Huffinton Post til nyhedsbureauet Reuters.

- Det er især overraskende, at folk fortsat opfører sig sådan, på trods af at så mange mennesker ikke bryder sig om den form for adfærd. Hvorfor vil man tale grimt til nogen online, når man ikke vil gøre det ansigt til ansigt med personen?

Bokseren Curtis Woodhouse er bare en af dem, som på egen krop har oplevet en provokerende opførsel på nettet. Efter at han havde tabt sin letvægtstitel, begyndte en Twitter-bruger at chikanere ham med tilsvininger i en sådan grad, at bokseren tog sagen i egen hånd og fandt frem til provokatørens adresse for at få en undskyldning.

Joseph Grenny fra VitalSmarts forklarer, at deltagerne i undersøgelsen kan berette om lignende episoder – så som familiemedlemmer, som ikke talte sammen i to år efter en online diskussion om et pinligt foto. Samtidig kan gnidninger mellem kolleger på arbejdspladsen også ofte føres tilbage til en dialog eller chat online.

I Danmark er det ikke overraskende Facebook, der sidder tungt på den sociale medie-trone med tre millioner aktive brugere, og med en penetration på over 54 procent er danskerne blandt de mest Facebook-glade i Europa. Efter Facebook kommer henholdsvis LinkedIn, Twitter og Google+.

Kan du nikke genkendende til undersøgelsens resultater?