Spotify opruster: Vil også satse på film

Den populære svenske musikstreamingtjeneste Spotifys planer om også at tilbyde kunderne film rykker nu tættere på.

Det sker, fordi et amerikansk investeringsselskab har planer om at skyde 200 millioner dollar i Spotify, eller hvad der svarer til 1,1 milliarder danske kroner, og dermed kan der for alvor blive sat skub i selskabets filmplaner, som kan få tilført nye ressourcer, skriver den svenske netavis di.se.

Der er angiveligt tale om både indkøb af film og egenproduktion – ganske som vi kender det fra den amerikanske videostreamingtjeneste Netflix, der har stor succes med eksklusive serier som blandt andre ’House of Cards’ og ’Orange is The New Black’.

Med den nye kapital er Spotify også langt bedre rustet til at tage kampen op med både giganter som Google og Apple i forsøget på at vinde streamingkundernes gunst.

Googles videotjeneste YouTube forventes også at lancere en streamingtjeneste til musik og video inden årets udgang – rygterne har svirret siden foråret, og erhvervsavisen Financial Times har for nylig rapporteret, at YouTube er kommet et skridt nærmere en egentlig lancering. Google driver i forvejen musiktjenesten Google Play Music All Acess og musikbutikken Google Music.

Spotify selv har ikke ønsket at kommentere oplysningerne om den forestående milliardinvestering, men Daniel Ek, der er medstifter af Spotify, har til CNET oplyst, at Spotify indtil videre fokuserer på musik, men han ikke vil udelukke fokus på film i fremtiden.