Tablet-krig er "genialt" for forbrugerne

Sidste år sad Apple overlegent med 71 procent af tabletsalget i verden. Men i år er salgstallet faldet til 43 procent af markedet. Konkurrenterne er nemlig ved at hale kraftigt ind på Apples dominans. Det vurderer mobilekspert John G. Pedersen fra Meremobil.dk.

- Grundlæggende sker der det samme på tabletmarkedet, som der er sket på telefonmarkedet. Der er flere og flere enheder i omløb, som ikke er fra Apple. Der er et stigende antal enheder, som sidder på andre styresystemer – og så får Android jo fremdrift, siger John G. Pedersen.

Hvor Apple-produkter førhen var væsentligt bedre end konkurrenterne, er der ikke nødvendigvis længere tilfældet i takt med, at konkurrenterne haler ind, påpeger han.

- Hvor kunder før i tiden købte Apple-produkter, fordi det gjorde man bare, er der nu så stor konkurrence, at Apple-købet ikke længere er end selvfølge, siger mobileksperten, der mener, at Apple dog stadig leverer et bedre produkt på tabletfronten. Især på grund af det store udvalg af applikationer til enheden, der får Androids udvalg til at se noget sølle ud.

Konkurrencen er en fordel for dig

Den intensiverede konkurrence kommer uden tvivl forbrugerne til gode.

- Jeg tror på ingen måde, at Apple kan læne sig tilbage og tage den med ro, hvis ikke de vil tabe yderligere terræn. De må gøre sig nogle kraftige overvejelser omkring, hvordan man kan vækste i tabletmarkedet, siger John G. Pedersen.

- For dig som forbruger er det super genialt. For det tvinger producenterne til at tænke nye tanker, når kunderne triller ud af døren over til konkurrenten. Det presser alle til at lave bedre og måske også billigere produkter, siger han.