TDC: Vi kan forny 'Blockbuster'

Danskerne skal igen til at sige Blockbuster.

Det mener i hvert fald TDC-koncernen, som netop har offentliggjort, at den har købt de danske rettigheder til det verdenskendte varemærke Blockbuster fra den pressede Blockbuster-filmkæde for at drive endnu mere vækst ind i markedet for filmudlejning på nettet.

- Vi vil flytte det fra fysisk filmudlejning til digital filmudlejning, så vi fokuserer på varemærket. Vi synes, det er et stærkt varemærke, som er så meget top of mind (i bevidstheden, red.) hos de fleste kunder, at det kan gøre noget rigtig vigtigt for os, siger Anders Jensen, der er koncerndirektør i TDC, til TV 2 NEWS.

- Det, der er på vej ned, er, at folk går i butikken for at leje film. Men jeg tror stadig, at varemærket og navnet Blockbuster har så stor en værdi, at vi kan gøre noget nyt med det. Det er vi faktisk ganske komfortable med, at vi kommer til at gøre.

TDC: Vi bygger en ny tjeneste

TDC driver blandt andet Netflix-konkurrenten YouBio, der blev lanceret i efteråret 2012 og er tilgængelig på en række forskellige platforme, herunder smartphones, tablets og fladskærme.

Her kan man som kunde både tegne abonnement - og på den måde få ubegrænset adgang til tjenestens indhold - samt leje enkelte premierefilm i en tidsbegrænset periode for et engangsbeløb.

Det er sidstnævnte del, som fremover skal kobles sammen med Blockbuster. Anders Jensen oplyser dog til tv2.dk, at TDC med købet af Blockbuster-navnet ikke kun har planer om at implementere det i selskabets eksisterende tjenester TDC Play og YouBio, men også at bygge en helt ny filmtjeneste.

- Filmene kommer til at koste et sted mellem 39 og 49 kroner – og nu skal vi skal huske, at vi taler om blockbusters (filmhit, red.) – altså de seneste film, som er i størst efterspørgsel hos kunderne, siger han.

TDC sidder allerede pĂĄ cirka 50 procent af filmudlejningsmarkedet pĂĄ nettet, og Anders Jensen slĂĄr fast, at koncernen fremover vil have mere fokus pĂĄ andre end eksisterende kunder.

- Vi fokuserer i forvejen primært på TDC- og YouSee-kunder, da vi har en signifikant markedsandel, og da der er mange, som ikke har prøvet tjenesterne i forvejen, men over tid mener vi, at der her er nogle ting, som skal være tilgængelige for hele Danmark, siger han.

TDC oplyser til tv2.dk, at Blockbuster-navnet bliver taget i brug i løbet af årets første halvdel.