Trådløs teknologi bag nye Samsung-reklamer

Billede: Scanpix

En ny form for reklamefremstød har måske set dagens lys i Danmark. Nu kan du høre en bid af en sang eller på anden vis få eksklusiv information, mens du venter på bussen. Det foregår via NFC.

NFC står for Near Field Communication og er en måde for din mobil at hente data trådløst på. NFC fungerer kun over meget korte afstande, men er til gengæld en nem og sikker måde at indhente data på.

Teknologi med mange muligheder

NFC-teknologi er i de fleste mobiler i dag, og Samsung har som de første i Danmark brugt teknologien i en større kampagne, hvor danskerne kan streame indhold fra busstoppesteder rundt omkring i landet.

- Det der gør NFC attraktiv for forbrugerne, er at teknologien er meget simpel at bruge, samtidig med at den er sikker. Det betyder, at man i fremtiden eksempelvis vil kunne bruge sin smartphone til at betale med i supermarkedet, til at starte bilen eller f.eks. som nøgle til hoveddøren, siger Claus Holm, landechef for Samsung Danmark i en pressemeddelelse.

Ud over NFC-reklamer ved diverse busstoppesteder har Samsung også placeret et større banner ved Rådhuspladsen i København. Danskerne har taget godt imod reklamerne med godt over 5000 personer, der har hentet indhold via NFC-teknologien i plakaterne, og Claus Holm er begejstret for reklamemulighederne.

- Vi er glade for kampagnen fordi det giver os mulighed for – takket være NFC – at give de forbipasserende noget ekstra indhold, frem for blot en statisk reklameplakat, siger han.