Tilbage i 1998 kom Philips frem med, hvad de mente var en af de største revolutioner siden billedrøret. Et fladt fjernsyn. Slut var det med store sorte kasser, som fyldte i rummet. I stedet skulle deres 42-tommer fjernsyn hænge på væggen og flotte sig. Prisen var dog knap så flot, for Philips fladskærm kostede dengang 15.000 dollars, der den gang svarede til næsten 90.000 danske kroner og i dag er over 110.000 kroner.

Derudover var det ikke hele fjernsynet, som var på væggen, men under fjernsynet skulle der stå en stor boks med langt det meste af den elektroniske indmad. Til sammenligning kostede et gennemsnits og tykt billedrørsfjernsyn på 32 tommer ifølge Bjarne Nielsen fra Radiohistorisk museum godt 10.000 kroner i datidens Danmark, hvilket svarer til 13.000 kroner i 2013.

Dengang var det nemlig stadig billedrørsfjernsyn, som stod for at vise danskerne deres nyheder og underholdning, og der var over 2 millioner farvefjernsyn, og stadig godt 15.000 sort/hvid i de danske hjem.

Her er en reklamefilm for Philips fladskærm fra 1998. Et fjernsyn skal være tyndere end 15 centimeter for at blive kaldt fladskærm, og Philips fladskærm var godt 13 centimeter.

Prisen falder
Der gik et par år hvor priserne på fladskærme stødt falder til mere håndgribelige størrelser. Blandt andet kan man via webtjenesten Web.archive.org se Fonas ældre websider, og i januar 2005 kostede et LG fladskærmstv på 30 tommer hele 15.000 danske kroner. I august samme år kunne man igen hos Fona så købe et lidt mindre Samsung-tv, også fladt, til kun 6999 kroner.

Til sammenligning kan man i dag på Fonas webside finde samme størrelse fladskærm fra Samsung til kun 2300 kroner, og det har endda den noget bedre LED skærm.

Salget kickstarter efter analogt signal forsvinder

I 2009 og 2010 blev der slukket for store dele af det analoge signal. Man kunne stadig fange det analoge signal via kabel, men rigtig mange så det som en mulighed for, at gå ud og købe nye fjernsyn, som kunne modtage det nye digitale signal. Det skabte et kæmpe boom i salget af fladskærme. Salget blev fordoblet, og det er først i år, at salget er igen er ved normalen.

Det var også dengang, hvor de store fabrikanter forsøgte at satse på 3D-teknologien, som kom i bølgen af 3D-film i biograferne, blandt andet med Avatar. Noget som ikke alle har taget lige godt til sig.

Fremtiden?
I 2012 havde vi i Danmark samlet set 6,2 millioner fjernsyn, og 4,7 millioner af disse er fladskærme, men salget er faldet igen, selvom prisen er mere menneskelig nu, hvor man kan få fladskærme i alle prisklasser.

Ifølge Forbrugerelektronikkens Brancheforening så har næsten 90 procent af danskerne en fladskærm i huset, og halvdelen har mere end et. Dertil ikke sagt, at man der ikke stadig bliver solgt fladskærme, for man kan nu begynde at se de første generationer af fladskærme blive smidt ud på de danske genbrugsstationer.


I den nærmeste fremtid er det 4K som vil overtage centrum i vores stuer. Her er det to eksempler fra CES-messen.

I den nærmeste fremtid kommer der nye typer skærme, som er de såkaldte 4k skærme. De har fire gange så mange pixels, som de HD skærme, som i øjeblikket viser HD-video, 1080p, hvilket resulterer i vanvittig skarpe billeder. Som det ser ud nu, så gentager historien sig fra 1998. Priserne for et 4K-fjernsyn ligger nemlig på imellem 50.000 til 135.000 kroner, men priserne ser allerede til at være på vej ned.

Tal og information fra The Web Archive og Forbrugerelektronikkens Brancheforening. 

Mere fra

Web TV