Websider lukker ned for Facebook

Flere virksomheder er begyndt at omprogrammere deres websider, så det online sociale netværk med 1,3 mia. brugere, Facebook, har begrænset adgang.

Det oplyser flere eksperter ifølge Wall Street Journal. Facebook har længe holdt øje med, hvilke websider brugerne besøger, når de ikke er på det sociale netværk.

For tre måneder siden begyndte Facebook at bruge disse data til at lave mere detaljerede brugerprofiler, så annoncørerne kan lave en personlig målretning af deres annoncer. Denne udvikling bekymrer annoncørerne, da Facebook og konkurrenterne potentielt kan få mere information om eksisterende og fremtidige kunder.

Facebook oplyser, at de endnu ikke er begyndt at bruge de indsamlede data fra andre websider, men flere virksomheder har allerede ændret deres sider, så der bliver sendt mindre data til Facebook.

Udviklingen har "skabt stort postyr og med rette", siger Vivek Vaidya, medstifter og chefteknolog hos Krux Digital, som hjælper store online medie virksomheder med at administrere data. Vaidya har talt med flere klienter og "alle har, til en vis grad, udtrykt bekymring omkring sagen".

Mange andre firmaer, såsom Google, sporer også brugernes søgehistorik for at målrette reklamerne, men annoncørerne siger, at det skræmmer dem at sende information til Facebook, da Facebook kender brugernes rigtige identiteter.

Det forventes, at Facebook får en omsætning på 12,2 mia. dollar dette år.

/Ritzau Finans