3 grunde: Derfor vinder Facebook vand-udfordringen

Ice Bucket Challenge er stadig på sit højeste, hvor prominente personer som George W. Bush Jr. og Britney Spears er nogle af de seneste, der har hældt iskoldt vand over sig selv. Alt sammen til ære for sygdommen ALS.

Og der er blevet doneret mere end 15,6 millioner dollar på bare et par uger til kampen mod sygdommen. Men det er ikke kun sygdommen, der har fået noget ud af udfordringen.

Facebook vinder stort på det. Det er klart det bedste, der kunne ske for tjenesten på flere planer. Det skriver Mashable. Her er tre grunde til hvorfor:

1. Kendte uploader udelukkende på Facebook

Mens Twitter længe har været stedet, hvor de kendte uploadede lignende videoer, så har Facebook kæmpet for ændre på det faktum. Og det ser ud til at lykkedes med #IceBucketChallenge. Både Bill Gates, Chris Pratt, Ben Affleck og mange andre kendte mennesker har uploadet videoer direkte på Facebook uden at bruge Youtube eller Instagram.

Mark Zuckerberg satte selv tingene i gang - og det var bestemt ikke tilfældigt. Det var hans udfordring til Bill Gates heller ikke.

2. Almindelige mennesker gør det også

Facebook har oplyst, at mellem start juni og den 17. august i år er der blevet uploadet mere end 2,4 millioner videoer på tjenesten. Og mange af de brugere har sikkert også uploadet deres første video nogensinde. Et godt og vigtigt skridt for Facebook.

3. Godt nyt for Facebooks videoreklamer

Facebook er i den grad stadig sårbar, når det kommer til reklameindtægter. Og mens konkurrenterne vælter ind med lignende videotiltag, så gælder det for Facebook, at holde fast i sit kernepublikum.

Og Facebook kæmper specielt mod Twitter for at være stedet, hvor nyhederne bliver delt og bragt videre. Men mens Twitter har godt fat i hele breaking-bølgen, og at være først med brugernes nyheder, så står det anderledes til for Facebook. Her er det mere de spøjse, skægge og gode nyheder, som oftest kommer til tops i dit newsfeed.

Her er det vigtigt for Facebook at gøre det godt. Og netop Ice Bucket Challenge er en mere positiv viral vinkel, som Facebook og deres sponsorer er glade for at kunne læne sig op af.