Ekspert: Vi har et had-kærlighedsforhold til selfien

Foto: Twitter/Ellen DeGeneres

’Selfie’ blev kåret til årets ord i 2013, og et stjernespækket selfie fra årets Oscar-prisuddeling formåede at få det sociale medie Twitter i knæ.

Derfor hyldede ’Go’ morgen Danmark’ søndag formiddag det populære selvportræt, som den seneste tid har hærget de sociale medier.

Begrebet selfie er faktisk 10 år gammelt, men det var først i 2010 at det fik sit helt store gennembrud, da de sociale billedmedier for alvor kom frem, og smartphonen blev allemandseje, vurderer eksperterne i studiet.

- Vi har et had-kærlighedsforhold til selfien. Mange kender det måske, når man lægger et billede op, og der er den her næsten janetlovsagtige tilgang til det. Det er en magisk grænse: Hvor mange billeder kan man lægge op af sig selv, før man begynder at blive for selvpopulistisk?, siger ’Go’ morgen Danmarks’ faste ekspert i sociale medier, Morten Saxnæs, der er digital brandingchef på TV 2.

- Der er nogle, der har en større barriere end andre - specielt yngre mennesker. De kan jo lægge mange op om dagen uden problemer. Det er mere accepteret i deres vennekreds. Men hvis jeg lægger to op på en dag, så begynder de negative kommentarer at komme.

Han tilføjer, at selfien først bliver interessant i det øjeblik, den bliver delt med andre mennesker, der reagerer på billedet.

- Der sker noget helt magisk. Vi kender det alle sammen, når vi tager et billede af os selv og lægger det op på Instagram og Facebook: Man sidder og følger lidt med og ser de første likes begynde at komme ind, og så får man sådan en glædesfølelse indeni. Det er en fed følelse, siger Morten Saxnæs.

- Hvis der ikke kommer nogen likes, eller man får negative kommentarer, får man den modsatte følelse. Det er en fysisk glæde, man kan måle i kroppen på sig selv, når man begynder at få den her feedback fra andre mennesker.

Bent Fausing, der er forsker i visuel kommunikation ved Københavns Universitet supplerer:

- Det er også forskellen på at stå foran spejlet og nyde, hvad du ser, og lægge noget ud og få andres reaktioner. Det er en social handling - en social interaktion. Det har altid ligget i selvportrættet, at man har taget et billede af sig selv og har vist det til andre med at håb om at få deres accept: At de vil tage godt imod det og vil anerkende en. Og det ligger også i selfien, siger han.

Du kan se hele indslaget i klippet herunder, hvor du også får svar på, hvilke forskellige selfie-trends, der findes.